Daktuinsubstraat voor Delft Centraal Station
Je zou het niet zeggen, maar als je het station van Delft verlaat, begeef je je in een daktuin. De bomen en planten groeien hier namelijk bovenop het dak van de spoorwegtunnel, in een ondiepe bodem.
Ondergrondse spoorwegtunnel
De wens voor een ondergronds treintracé in Delft ontstond aan het begin van de eeuw, toen treinen hier nog bovengronds dwars door het centrum reden. Uiteindelijk is in 2015 de Willem van Oranjetunnel geopend. In deze spoorwegtunnel bevinden zich de perrons van station Delft en alle treinsporen die de stad passeren. Sindsdien is er verder gewerkt aan de herinrichting van de Spoorzone. Zo verrees bovenop de spoorwegtunnel o.a. het nieuwe stationsgebouw. De bovengrondse ruimte zorgde voor rust en verbinding tussen het centrum en de omliggende woonwijken.
Groen in ondiepe bodem
Het aanbrengen van groen was een belangrijke volgende stap voor de leefbaarheid van het stationsgebied. Bomen groeien echter niet vanzelf in een ondiepe bodem, zoals bovenop deze spoorwegtunnel.
In 2023 startte Aannemingsbedrijf De Kwaadsteniet met de herinrichting van het gebied bij de stationsingang. Bovenop de tunnel kwam een waterdichte laag en een aantal fraai gemetselde bakken in afwisselende vormen. Bovenop de waterdichte laag kwam een laag UrbanRoof Drain Light en daarbovenop een laag UrbanRoof Soil. In het voorjaar van 2024 is hierin het groen aangeplant.
Daktuinsubstraten voor waterinfiltratie en -berging
Het gebruikte UrbanRoof Drain Light is een extreem lichtgewicht product dat vocht opneemt. Het wordt toegepast als waterinfiltratie- of waterbergingslaag. UrbanRoof Soil is hèt substraat voor intensieve daktuinen zoals parkeerdaken, waterretentiedaken of hier op Delft CS. Het is ideaal voor vaste planten, heesters en (grote) bomen, omdat het de natuurlijke voedingsomgeving het beste benadert, en een hoog vochtbufferende werking heeft.